سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه]

آیین مانی - روی پله های معبد
جمعه 103 اردیبهشت 7
خانه | ارتباط | مدیریت |بازدید امروز:1

تسنیم :: 85/10/20:: 4:0 عصر

 

تعالیم مانى در آثار مخالفان (زرتشتى و مسیحى)

جوامع دینى هم‏عصر مانى از همان آغاز، تعالیم او را همچون خطرى مهم تلقى کردند . جامعه مسیحى و زرتشتى هر دو با تنفر بر ضد وى شوریدند . موبد کریتر که مانویان او را مسئول اصلى مرگ مانى مى‏دانستند در میان زرتشتیان فعالیت مؤثر و ویژه‏اى داشت . اما کریتر در این مورد تنها نبود . دشمنى زرتشتیان با دین مانى که قرنها دوام یافت‏به ویژه در ادبیات وسیع کلامى سده سوم هجرى نمودار است، از جمله در رساله شکندگمانیک وزار (گزارش گمان‏شکن، که از دیدگاه زرتشتى با اسلام، مسیحیت، یهودیت و مانویت‏برخورد مى‏کند) تمامى فصل شانزدهم به انتقاد از مانى و تعالیم او اختصاص یافته است .

رساله گجستگ ابالیش (ابالیش ملعون) بیانگر مناظره ابالیش زندیق و موبد آذر فرتبغ است . نیز در دینکرد، تفاوت دیدگاههاى مانویت‏به نمایندگى شخص مانى و دین زرتشتى به نمایندگى آذربادمار سپندان، با دوازده موضوع نمایانده شده است . در این اثر از هر فرصتى براى نشان دادن انزجار نسبت‏به مانى و آموزه‏هاى او استفاده شده است .

دین مانى در پایان سده سوم میلادى در غرب نفوذ کرد . الهیون کلیساى باستان کم‏کم خطر را به چشم مى‏دیدند، در این زمان، نخستین تلاش‏هاى ضد مانوى مسیحیان آغاز گشت که حاصل آن کتاب اکتا آرخلاى اثر هگمونیوس  بود . این کتاب گرچه گزارش یک مسیحى درباره مانى است اما شامل مواد معتبر بسیارى است که توصیفى شخصى از او به دست مى‏دهد و مى‏گوید که مانى کتابى بابلى به دست چپش داشت .

در پایان سده سوم میلادى آگوستین جوان به آیین مانى گروید و 9 سال در حلقه سامعان زیست . او در طى این نه سال بینش و درک کاملى از تعالیم مانى به دست آورد، اما بعدها به نافذترین چهره مخالف آن تعالیم بدل شد . آگوستین در چند رساله از دین پیشین خود یاد کرده، با آن مخالفت مى‏کند . حتى در رساله‏هایى نیز که درباره مانویت نیست گهگاه مخالفت‏خود را نشان مى‏دهد . بهرحال همه آثار آگوستین تقریبا منابع دست اول این دین به شمار مى‏رود به ویژه بنیادنامه . نیز باید به اثر مهم دیگرى اشاره کنیم: کتاب مکاتب اثر تئودور برکناى، نویسنده سورى سده هشتم که از مآخذ سریانى دین مانى است .

در میان نویسندگان ایرانى ابن‏ندیم در الفهرست‏خود براساس نوشته‏هاى اصیل مانوى گزارشى از آنها بدست داده است . نیز ابوریحان بیرونى گزارش تازه و بى‏طرفانه‏اى از مانویت در کتابهاى خود آورده است که از نظر اهمیت همتاى الفهرست است .

پیش از آنکه دست‏نوشته‏هاى مانوى کشف شوند، آثار آگوستین، بیرونى، ابن‏ندیم و هگمونیوس منابع بنیادى مانویت‏به شمار مى‏رفت . گرچه امروزه بازیافتهاى تازه‏ترى داریم اما برخى از آثار نویسندگان مخالف با مانویت هنوز اهمیت‏شایانى دارند زیرا متضمن آگاهى‏هایى ارزشمند و شایسته‏اند .

-----------------------------

فهرست منابع

1 . اکبرى، سى . آر . سى، زبور مانوى، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‏پور، انتشارات فکر روز، تهران، 1375 .

2 . آیین گنوسى و مانوى، مجموعه مقالات، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‏پور، انتشارات فکر روز، تهران، 1373 .

3 . ناس، جان‏بى، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على‏اصغر حکمت، انتشارات آموزش انقلاب اسلامى، تهران، 1370 .

4. Asmussen, Jesp. Manichaen Literature, Delmar, New York, 1975.

5. Dictionary of philosophy, Edited by Dagobert D. Runes, New Jersey, 1965.

6. Dictionary of Religion, Editedby Jonathan Z. Smith, Harper San Francisco, 1995.

7. Encyclopedia of Religion, Edited by Mircea Eliade, New York and London, Macmillan, 1987, Vol.9.

8. Widengren, Geo, Maniand Manichaeism, London, 1965, Chapter five .

 

 


موضوعات یادداشت
   1   2   3   4   5      >

::موضوعات وبلاگ::
::تعداد کل بازدیدها::

86460

::آشنایی بیشتر::

درباره صاحب وبلاگ

::جستجوی وبلاگ::
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

::لوگوی من::
آیین مانی - روی پله های معبد
::لوگوی دوستان::





::لینک دوستان::
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود
الهه بانو
غزل بگو
ساحل آرامش
ساده دل
درد زندگی
شیرین تر از شیرین
لینکستان
یواشکی
::اشتراک::
 
::آرشیو::
::طراح قالب::