ادبیات غیرمقدس، (Non - Canonical Literature)
دو اثر دیگر به مانى نسبت دادهاند که بیرون از مجموعه رسمى و دینى قرار دارند . این دو اثر عبارتند از:
1- شاپورگان
2- ارژنگ .
کتاب شاپورگان که به شاپور اول، شاه ساسانى، اهدا شده، به زبان فارسى میانه نوشته شده است (برخلاف دیگر کتابهاى مانى که همه به زبان سریانى نوشته شدهاند .)
این نخستین اثر مانى است که در آن، آموزهاشرا شرح مىدهد و مضمونى جهانشناسانه و خصوصا آخرتشناسانه دارد . در این کتاب مطالبى نیز درباره زمان و مکان تولد مانى آمده است . شاید علت تفاوت زبان این اثر با دیگر آثار مانى در این نکته باشد که او درصدد جلب نظر پادشاه بوده، از اینرو، به گویش سلسله ساسانى اعتنا کرده است .
این کتاب را از قطعات به جا مانده در دستنوشتههاى مکشوفه در ترفان و نیز از گزارش بیرونى بازمىشناسیم . شاپورگان در طى 255- 250 میلادى به رشته تحریر درآمد .
ارژنگ کتاب مصورى است که اکثر جنبههاى مهم آموزههاى مانى را به تصویر کشیده استبه شیوهاى که حتى براى بىسوادان نیز قابل فهم است . در سراسر قرون وسطا در ایران، مانى به نقاشى و صورتگرى معروف بود . او به تقلید از چینیان و هندوان براى شرح و توضیح تعالیم خود دستبه کار آفرینش نقوش و تصاویر شد . وقتى که دین مانى در ایران نابود شد، مردم اویغور در ترکستان چین و آسیاى مرکزى همچنان به آن عقاید پایدار مانده و سلاطین ایشان آن را دین رسمى خود قرار دادند; در پایتخت ایشان، شهر چتچو، (chatcho) ، قسمتى از کتاب ارژنگ با تصاویر و نقوش به دست آمد که در قرون دوم و سوم هجرى نگاشته شده بود و بالاخره آن کتاب مصور را انجیل مانى یا «انگلیون» نیز گفتهاند . ظاهرا در عهد غزنویان نسخهاى از کتاب انجیل مانى وجود داشته است .