سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیبایی دانشمند در عمل به دانشش است . [امام علی علیه السلام]

آیین مانی - روی پله های معبد
یکشنبه 103 اردیبهشت 16
خانه | ارتباط | مدیریت |بازدید امروز:14

تسنیم :: 85/10/14:: 4:0 عصر

 

ادبیات غیرمقدس، (Non - Canonical Literature)

دو اثر دیگر به مانى نسبت داده‏اند که بیرون از مجموعه رسمى و دینى قرار دارند . این دو اثر عبارتند از:

1- شاپورگان

2- ارژنگ .

 کتاب شاپورگان که به شاپور اول، شاه ساسانى، اهدا شده، به زبان فارسى میانه نوشته شده است (برخلاف دیگر کتابهاى مانى که همه به زبان سریانى نوشته شده‏اند .)

این نخستین اثر مانى است که در آن، آموزه‏اش‏را شرح مى‏دهد و مضمونى جهان‏شناسانه و خصوصا آخرت‏شناسانه دارد . در این کتاب مطالبى نیز درباره زمان و مکان تولد مانى آمده است . شاید علت تفاوت زبان این اثر با دیگر آثار مانى در این نکته باشد که او درصدد جلب نظر پادشاه بوده، از این‏رو، به گویش سلسله ساسانى اعتنا کرده است . 

این کتاب را از قطعات به جا مانده در دستنوشته‏هاى مکشوفه در ترفان و نیز از گزارش بیرونى بازمى‏شناسیم . شاپورگان در طى 255- 250 میلادى به رشته تحریر درآمد .

ارژنگ کتاب مصورى است که اکثر جنبه‏هاى مهم آموزه‏هاى مانى را به تصویر کشیده است‏به شیوه‏اى که حتى براى بى‏سوادان نیز قابل فهم است . در سراسر قرون وسطا در ایران، مانى به نقاشى و صورتگرى معروف بود . او به تقلید از چینیان و هندوان براى شرح و توضیح تعالیم خود دست‏به کار آفرینش نقوش و تصاویر شد . وقتى که دین مانى در ایران نابود شد، مردم اویغور در ترکستان چین و آسیاى مرکزى همچنان به آن عقاید پایدار مانده و سلاطین ایشان آن را دین رسمى خود قرار دادند; در پایتخت ایشان، شهر چتچو، (chatcho) ، قسمتى از کتاب ارژنگ با تصاویر و نقوش به دست آمد که در قرون دوم و سوم هجرى نگاشته شده بود و بالاخره آن کتاب مصور را انجیل مانى یا «انگلیون‏» نیز گفته‏اند . ظاهرا در عهد غزنویان نسخه‏اى از کتاب انجیل مانى وجود داشته است .

 

 


موضوعات یادداشت
<      1   2   3   4   5      >

::موضوعات وبلاگ::
::تعداد کل بازدیدها::

86563

::آشنایی بیشتر::

درباره صاحب وبلاگ

::جستجوی وبلاگ::
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

::لوگوی من::
آیین مانی - روی پله های معبد
::لوگوی دوستان::





::لینک دوستان::
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود
الهه بانو
غزل بگو
ساحل آرامش
ساده دل
درد زندگی
شیرین تر از شیرین
لینکستان
یواشکی
::اشتراک::
 
::آرشیو::
::طراح قالب::