کلمه تورات 18 بار و عناوین دیگرى از آن مانند کتاب موسى و... چند مورد در قرآن ذکر شده است. قرآن کریم تصریح دارد که خداوند تورات را به وحى خویش بر موسى علیهالسلام نازل فرموده است (آل عمران، 3، مائده، 44) و گفته شده است که در تورات «حکم الله» نازل شده است (مائده، 43) و عیسى (ع) تصدیق کننده آن شمرده شده است (مائده 46) و گفته شده است که پیامبر اسلام (ص) نیز تصدیق کننده آن است (سوره صف، 6) و یهودیان به «اقامه تورات» تشویق شدهاند (مائده، 66، 68) و در آیه مشهورى (سوره جمعه، 5) آمده است که کسانى که تورات بر آنان عرضه شده و سپس حق آن را چنانکه باید و شاید به جاى نمىآورند همانند درازگوشى هستند که کتابهایى حمل مىکند.
نکته مهمى که در قرآن کریم به آن اشاره شده است این است که یهودیان انتظار پیامبر آخرالزمان یعنى حضرت محمد (ص) را داشتهاند و وصف او را در تورات یافته بودند، چنانکه مىفرماید : «الذین یتبعون الرسول النبى الامى الذى یجدونه مکتوبا عندهم فى التوراة و الانجیل یأمرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر...» (اعراف، 157) کسانى که از فرستاده و پیامبر امى پیروى مىکنند که نام [و نشان] او را در تورات و انجیل که در نزدشان است نوشته مىیابند (همو که تا آنان را به نیکى فرمان مىدهد و از ناشایستى باز مىدارد..).
. ج.هارویتس در اشاره به این آیه مىنویسد: «آیه 157 سوره اعراف مؤمنان را اکیدا متقاعد کرده بود که تورات در بردارنده پیشگویى خاصى درباره آمدن حضرت محمد (ص) است. سابقه کوششهایى که در راه اثبات این نظر به عمل آمده به صدر اول اسلام مىرسد، ولى در اواسط قرن سوم هجرى بود که آیات معینى از اسفار خمسه (تورات) و سایر اسفار عهد عتیق که حاکى از ظهور حضرت محمد (ص) است، با ترجمه دقیق و امین نقل و تفسیر مىشود. ابن جوزى در کتاب الوفاى خویش از یکى از آثار ابن قتیبه که نامش را نبرده است، عباراتى از این دست نقل مىکند. و چندین فقره نظیر آن را در همان روزگار، على بن طبرى نقل مىکند و این گونه منقولات در دفاعیات و مجادلات کلامى قرنهاى بعد کرارا دیده مىشود. از تورات آیات 9 تا 12 باب شانزدهم و آیه 20 باب هفدهم و آیه 21 باب 21 سفر تکوین، و آیه 18 باب 18، و آیات 2 و 12 باب 33 سفر تثنیه نقش برجستهاى در این میان بازى مىکنند. و گفتنى است که طبق آیه 21 باب 21 سفر تکوین «فاران» مسکن اسماعیل است، و طبق آیات 125 و 127 سوره بقره و 37 سوره ابراهیم او در مکه سکنا داشته است، لذا «فاران» با مکه انطباق مىیابد. بر مبناى این انطباق در آیه دوم باب سى و سوم سفر تثنیه اشاره به محمد (ص) و در آیه 18 باب 18 و آیه 12 باب سى و سوم سفر تثنیه اشاره به خاتم النبوة وجود دارد» . (مقاله «تورات» در دایرة المعارف اسلام، طبع اول، 707) . در قرآن کریم یهودیان به خاطر «تحریف و جابهجا کردن کلمات [تورات] از مواضع آنها» سرزنش مىشنوند (نساء، 46، مائده، 15، 41، 44) . در آیه 46 سوره نساء، اشاره به نمونهاى از موارد تحریف آنان دارد. و همچنین آنان متهم به این شدهاند که بخشى از آنچه را که به آنان وحى شده پنهان مىدارند (مائده، 15، انعام، 91) . در دو آیه پیاپى (آیات 75 ـ 76 سوره بقره) هم به تحریف یهود و هم به افکارشان در مورد بشارت ظهور حضرت محمد (ص) اشاره شده است: «[اى مؤمنان] آیا امیدوارید که [یهودیان] به [حقانیت] شما ایمان آورند، و حال آنکه گروهى از آنان کلام الهى را مىشنوند و پس از آنکه آن را دریافتند آگاهانه دگرگونش مىسازند. و چون با مؤمنان روبهرو شوند گویند ایمان آوردیم و چون با همدیگر تنها شوند گویند آیا آنچه را که خداوند بر شما آشکار کرده است [در مورد حضرت رسول (ص)] با آنان در میان مىگذارید، تا در پیشگاه خداوند بر شما حجت آورند، مگر اندیشه نمىکنید؟» . مفسران در شرح آیه اخیر گفتهاند بنىاسرائیل پیش از مبعوث شدن پیامبر اسلام (ص) طبق اشارات تورات انتظار ظهور او را داشتند و حتى در مناقشات داخلى خود، یا در مبارزاتشان با مشرکان عرب، به خود وعده مىدادند یا آنان را تهدید مىکردند که پیامبر بعدى طرفدار و مؤید آنان است. به قول سورآبادى ایشان تصور مىکردند که آن پیامبر با آن صفات از «بنى اسرائیل» خواهد بود و چون از «بنى اسماعیل» (اسماعیل فرزند ابراهیم علیهما السلام، اعلى جد عربها) شد گفتند این نه آن است که انتظار ظهورش را داشتیم، فراء مىگوید در این آیه قول بعضى از یهود به بعضى دیگر گفته شده است که با مسلمانان در میان مگذارید که وصف محمد (ص) را در تورات یافتهاند، و بیهوده سند به دست مخالفان خود مىدهید. آیه مهم دیگرى که در این زمینه در قرآن کریم هست، آخرین آیه سوره فتح است : «محمد پیامبر خدا، و کسانى که با او هستند بر کافران سختگیرند و با یکدیگر مهربان. آنان را مىبینى که رکوع مىکنند، به سجده مىآیند و جویاى فضل و خشنودى خدا هستند. نشانشان اثر سجدهاى است که بر چهره آنهاست. این است وصفشان در تورات و در انجیل، که چون کشتهاى هستند که جوانه بزنند و آن جوانه محکم شود و بر پاى خود بایستند و کشاورزان را به شگفتى وادارد، تا آنجا که کافران را به خشم آورد. خدا از میان آنها کسانى را که ایمان آوردهاند و کارهاى شایسته کردهاند به آموزش و پاداشى بزرگ وعده داده است» . (سوره فتح، آیه 29، ترجمه عبدالمحمد آیتى) .
منبع : دایرة المعارف تشیع، ج 5، ص 141