سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خدا بنده ای را دوست بدارد، او را ازدنیا می پرهیزاند، همان گونه که یکی از شما بیمار خود را ازآب می پرهیزاند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

یهودیت - روی پله های معبد
یکشنبه 103 اردیبهشت 16
خانه | ارتباط | مدیریت |بازدید امروز:12

تسنیم :: 84/8/23:: 12:15 صبح

 

 

توراة

 این واژه عبرى و به معنى شریعت و وصیت است. نامى که یهودان به قانون موسى (ع) دهند و گاه از آن به «عهد عتیق» تعبیر نمایند.

کتاب آسمانى این پیغمبر که به صورت الواح بر او نازل گردید . قرآن کریم مکرراً و به عناوین: توراة، الکتاب و الواح از آن تجلیل و تقدیس به عمل آورده و در جاهائى از قرآن به ردیف انجیل و یا انجیل و قرآن ذکر شده، و گاه مستقلاً و به تنهائى از آن نام برده شده است.

قرآن، بخشى از توراة کنونى را توراة اصلى معرفى مى کند و بخش دیگر آن را تحریف شده و یا مجعول و ساخته علماء یهود مى داند.

آیات ذیل بیانگر اشارات فوق است: (و یعلّمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الانجیل...و مصدّقاً لما بین یدىّ من التوراة و لأحلّ لکم بعض الذى حرّم علیکم...) (آل عمران: 48 ـ 50). (و کیف یحکّمونک و عندهم التوراة فیها حکم الله...إنّا انزلنا التوراة فیها هدى و نور...) (مائده: 44 ـ 45). (و لقد اخذ الله میثاق بنى اسرائیل...و
قال الله إنّى معکم لئن اقمتم الصلاة و آتیتم الزکوة و آمنتم برسلى...فبما نقضهم میثاقهم لعنّاهم و جعلنا قلوبهم قاسیة یحرفون الکلم عن مواضعه...)(مائده: 12 ـ 13). (و منهم امّیون لا یعلمون الکتاب الاّ امانىّ و ان هم الاّ یظنون * فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله...) (بقره: 78 ـ 79). (وعداً علیه حقا فى التوراة و الانجیل و القرآن...) (توبه:111). (و کتبنا له فى الالواح من کل شىء موعظة و تفصیلا لکل شىء فخذها بقوة و أمر قومک یأخذوا باحسنها...)(اعراف: 145). (و لمّا سکت عن موسى الغضب اخذ الالواح و فى نسختها هدى و رحمة للذین هم لربهم یرهبون)(اعراف: 154). (انى رسول الله الیکم مصدقا لما بین یدىّ من التوراة) . (صفّ: 6)

آنچه مسلم است تورات کنونى توسط حضرت موسى یا در عصر او نوشته نشده. مرحوم طباطبائى در تفسیر المیزان (3/339) طبق مدارکى مدعى شده که در فتنه بخت نصر و لشکر کشى او به فلسطین ، تورات از بین رفت و بعدها که کورش پادشاه ایرانى ، بنى اسرائیل را از بند اسارت نجات داد و آنها را اجازه داد ، به فلسطین بازگردند و معبد خود را از نو بنا کنند مردى به نام عزیر که هویتش مجهول است به جمع تورات پرداخت و اسفار پنجگانه را نوشت.

به هر حال بخشى از تورات اصلى در تورات کنونى گنجانیده شده که شاید به برخى از آن الواح دست یافته یا شفاهاً از اشخاص گرفته است .

مستر هاکس آمریکائى صاحب کتاب قاموس کتاب مقدس در مقدمه کتاب خود مى نویسد: کتاب مقدس (تورات) توسط 39 نفر در مدت 1500 سال تألیف شده است .

دائرة المعارف لاروس ذیل واژه توراة مى نویسد: دانش روز و نیز تحقیقاتى که در آثار قدیم و تاریخ و علم لغات در آلمان به عمل آمده ثابت مى کند که توراة را موسى ننوشته بلکه دانشمندانى از یهود یکى پس از دیگرى با اعتماد به نقلهاى شفاهى که پیش از اسارت یهود به دست بابلیان به آنها رسیده ، نوشته اند.

آقاى صدر بلاغى در قصص قرآن مى نویسد: تاریخ تألیف سفر خروج ، قرن نهم و تاریخ تألیف سفر تثنیه ، قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد بوده و سفر احبار ، پس از سال 516 قبل از میلاد نوشته شده است .

«نظرى به تورات فعلى»

این تورات که اکنون به دست یهود و به نام عهد عتیق معروف است مشتمل است بر: اسفار پنجگانه و صحیفه یوشع و سى و سه کتاب دیگر. اسفار پنجگانه که به حضرت موسى مربوط است عبارتند از:

1 ـ سفر پیدایش (یا تکوین) که از اول خلقت تا وفات حضرت یوسف در پنجاه باب تدوین شده است .

2 ـ سفر خروج ، مشتمل بر چهل باب از شمارش اسامى فرزندان یعقوب که به مصر آمدند شروع و به نقل خیمه اجتماع ختم مى گردد و تأسیس احکام یهود در کوه سینا و مواعده خدا با موسى و غیره در آن است.

3 ـ سفر لاویان ، مشتمل بر بیست و هفت باب از حکم قربانى آغاز و درباره برخى قواعد و حدود صحبت کرده و باجمله «این است اوامرى که خداوند به موسى براى بنى اسرائیل در کوه سینا امر فرموده» پایان مى پذیرد.

4 ـ سفر اعداد ، داراى سى و شش باب و درباره سفرهاى بنى اسرائیل و راجع به ورود به اردن و کنعان و غیره مى باشد.

5 ـ سفر تثنیه، سى و چهار باب دارد که راجع به شرایع و احکام و تذکرات است و با مرگ موسى ختم مى شود.

خرافاتى در این کتاب آمده که از باب نمونه به تعدادى از آنها اشاره مى شود:

در باب سوم از سفر پیدایش آیه هشتم آمده که خدا در بهشت راه مى رفت و آدم و زنش خود را از او پنهان کردند. در همین سفر ، باب 32 آیه 24 مى گوید: خدا با یعقوب کشتى گرفت و نتوانست بر او غالب آید و گفت اى یعقوب مرا رها کن.

در همین سفر باب 19 آیه 30 مى گوید دختران لوط به وى شراب نوشاندند و با او همبستر شدند و هر دو از او باردار گشتند و هر یک پسرى زائید.

در همین سفر باب 18 بند 1 به بعد مى گوید: خدا با دو نفر نزد ابراهیم آمدند و ابراهیم خواست پاى خدا را بشوید ، بالاخره خوراک مى آورد و خدا با آن دو یار خود خوراک خوردند.

در سفر خروج باب 32 ساختن گوساله را به هارون نسبت مى دهد که وى پس از تأخیر موسى گوساله را بساخت و مردم را به عبادت آن دعوت کرد، در صورتى که در باب 28 و 40 همان سفر آمده که خدا هارون را تمجید کرد و درباره او به موسى سفارش نمود.

در کتاب دوم سموئیل باب یازده مى نویسد: داود زن اوریا را از پشت بام دید که غسل مى کند داود کسانى را فرستاد زن را گرفته آوردند، داود بلافاصله با او همبستر شد و زن باردار گردید و حمل خود را به آگاهى داود رسانید.

در باب دوازدهم همین کتاب آمده که ناتان فرستاده خدا پیش داود آمد و از این کار انتقاد کرد و گفت: خدا مى گوید به عوض کارى که درباره زن اوریا کرده اى زنان تو را گرفته پیش چشم تو به همسایه ات خواهم داد و او در برابر آفتاب با زنان تو خواهد خوابید، تو در پنهانى زنا کردى اما من این کار را پیش تمام بنى اسرائیل خواهم نمود .

 

منبع : معارف و معاریف / سید مصطفی حسینی دشتی

 

 


موضوعات یادداشت
<      1   2   3   4   5   >>   >

::موضوعات وبلاگ::
::تعداد کل بازدیدها::

86561

::آشنایی بیشتر::

درباره صاحب وبلاگ

::جستجوی وبلاگ::
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

::لوگوی من::
یهودیت - روی پله های معبد
::لوگوی دوستان::





::لینک دوستان::
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود
الهه بانو
غزل بگو
ساحل آرامش
ساده دل
درد زندگی
شیرین تر از شیرین
لینکستان
یواشکی
::اشتراک::
 
::آرشیو::
::طراح قالب::